V rámci semináře Kosmonautika, raketová technika a kosmické technologie na naší hvězdárně přednášela mladá a nadějná studentka VUT a jedna z 26 vybraných účastníků mise Zero-G. Právě na této misi měla Tereza možnost zažít stav beztíže. Jaké to bylo, kolikrát ho vlastně zažila, ale taky čemu se ve volném čase věnuje člověk snící o vývoji satelitů, se dočtete zde.
Na počátku listopadu hvězdárna slavnostně otevřela novou budovu. Ta vyrostla na místě bývalých garáží v rámci projektu, jehož součástí byly největší změny v areálu hvězdárny za posledních zhruba 60 let. Cílem projektu Kulturní a kreativní centrum – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. spolufinancovaným Evropskou unií a Národním plánem obnovy bylo vybudování nového regionálního kreativního centra atraktivního nejen pro návštěvníky, zejména studenty, ale také pro partnery i z jiných regionů, otevírající dveře další spolupráci a inovacím a prohloubení mezisektorové spolupráce nejen v regionu.
Z české hvězdárny až pod hvězdnaté nebe chilských And. Cesta, která propojuje dvě polokoule jediným cílem: zachytit stopu minulosti Sluneční soustavy – a právě jejich zachycení a analýza spojují evropské nebe s chilskými výšinami. Nová síť kamer a spektrografů sleduje meteory, které nám odhalují chemické složení dávných těles a možná i samotný původ planet. Za technickým pokrokem se skrývají měsíce příprav, testování a náročná instalace v nesnadných podmínkách Jižní Ameriky. Jak se český tým vydal naproti vesmíru a proč je jižní obloha pro výzkum taktéž důležitá?
V priestoroch Hvezdárne vo Valašskom Meziříčí sa 27. 5. 2010 uskutočnil kurz Marketing v cestovnom ruchu.
Odborná lektorka s dlhoročnou praxou v oblasti cestovného ruchu a marketingu v dopoludňajšej časti poskytla základný prehľad o technikách a špecifikách marketingu so špecializáciou na prihraničnú oblasť.
Program bol rozdelený do niekoľkých blokov. Dopoludňajší blok sa skladal z týchto častí: základy marketingu, rôzne definície marketingu, vízie do budúcnosti, reakcie firiem v súčasnom svete, kvalita marketingu, marketingové plánovanie, marketingová stratégia, marketingový výskum, marketing a informačné technológie, nástroje marketingu cestovného ruchu, propagačný mix – reklama, publicita, public relation, podpora predaja, cena služieb, programovanie a vytváranie balíčkov, spolupráca medzi kultúrnymi organizáciami a výhody spolupráce, informačné a komunikačné technológie, špecifiká marketingu cestovného ruchu, návštevník a jeho voľba, špecifiká služieb v cestovnom ruchu, marketingový mix 8P, vplyvy IKT na marketing cestovného ruchu, špecifiká služieb v cestovnom ruchu, návštevník a jeho voľba, špecifiká produktov cestovného ruchu, vybrané aplikácie cestovného ruchu, nástroje marketingu cestovného ruchu, výhody spolupráce, technológia je prostriedkom, informačné a komunikačné technológie.

Popoludňajší blok bol venovaný marketingu v praxi: vybrané aplikácie v cestovnom ruchu, paretovo pravidlo, propagačné materiály inštitúcií a ich náležitosti, internetová prezentácia, propagácia a prezentácia telefonickou formou alebo ako správne telefonovať, ako pripraviť marketingový plán, na čo nezabudnúť pri plánovaní a realizácii reklamnej kampane, dôležitosť vyhodnotenia reklamnej kampane.
Pre 31 účastníkov kurzu bola dôležitá najmä popoludňajšia časť. Zástupcovia štyroch prihraničných hvezdární, dvoch úradov samosprávnych krajov, osvetových zariadení, múzeí, knižníc, domov kultúry, informačného centra a strednej školy cestovného ruchu si mohlo navzájom odovzdávať svoje skúsenosti z oblasti marketingu a jeho využitia pre rozvoj svojich inštitúcií. Dôležitou časťou kurzu boli aj diskusie počas krátkych prestávok v programe.
Prerokovali sme ďalšie možnosti spolupráce prihraničných kultúrnych organizácií v oblasti vzdelávania, výstavníctva, odborných programov.

RNDr. Ján Mäsiar v Kysuckom Novom Meste 1. 6. 2010

autor: Libor Lenža
Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace, Vsetínská 78, 757 01 Valašské Meziříčí