Z české hvězdárny až pod hvězdnaté nebe chilských And. Cesta, která propojuje dvě polokoule jediným cílem: zachytit stopu minulosti Sluneční soustavy – a právě jejich zachycení a analýza spojují evropské nebe s chilskými výšinami. Nová síť kamer a spektrografů sleduje meteory, které nám odhalují chemické složení dávných těles a možná i samotný původ planet. Za technickým pokrokem se skrývají měsíce příprav, testování a náročná instalace v nesnadných podmínkách Jižní Ameriky. Jak se český tým vydal naproti vesmíru a proč je jižní obloha pro výzkum taktéž důležitá?
V prvním prázdninovém týdnu si vám dovoluji nabídnout malé ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu, které již řadu let působí na naší hvězdárně.
Stát se vystudovaným astronomem nebo astrofyzikem bylo na počátku vzniku hvězdáren v 50. letech spíše snem než realitou. Veřejný vzdělávací systém tehdy nabízel pouze dvě cesty, jak se k astronomii či astrofyzice přiblížit – ani jedna z nich však nebyla příliš vhodná pro praktickou práci na hvězdárně."
V priestoroch Hvezdárne vo Valašskom Meziříčí sa 27. 5. 2010 uskutočnil kurz Marketing v cestovnom ruchu.
Odborná lektorka s dlhoročnou praxou v oblasti cestovného ruchu a marketingu v dopoludňajšej časti poskytla základný prehľad o technikách a špecifikách marketingu so špecializáciou na prihraničnú oblasť.
Program bol rozdelený do niekoľkých blokov. Dopoludňajší blok sa skladal z týchto častí: základy marketingu, rôzne definície marketingu, vízie do budúcnosti, reakcie firiem v súčasnom svete, kvalita marketingu, marketingové plánovanie, marketingová stratégia, marketingový výskum, marketing a informačné technológie, nástroje marketingu cestovného ruchu, propagačný mix – reklama, publicita, public relation, podpora predaja, cena služieb, programovanie a vytváranie balíčkov, spolupráca medzi kultúrnymi organizáciami a výhody spolupráce, informačné a komunikačné technológie, špecifiká marketingu cestovného ruchu, návštevník a jeho voľba, špecifiká služieb v cestovnom ruchu, marketingový mix 8P, vplyvy IKT na marketing cestovného ruchu, špecifiká služieb v cestovnom ruchu, návštevník a jeho voľba, špecifiká produktov cestovného ruchu, vybrané aplikácie cestovného ruchu, nástroje marketingu cestovného ruchu, výhody spolupráce, technológia je prostriedkom, informačné a komunikačné technológie.
Popoludňajší blok bol venovaný marketingu v praxi: vybrané aplikácie v cestovnom ruchu, paretovo pravidlo, propagačné materiály inštitúcií a ich náležitosti, internetová prezentácia, propagácia a prezentácia telefonickou formou alebo ako správne telefonovať, ako pripraviť marketingový plán, na čo nezabudnúť pri plánovaní a realizácii reklamnej kampane, dôležitosť vyhodnotenia reklamnej kampane.
Pre 31 účastníkov kurzu bola dôležitá najmä popoludňajšia časť. Zástupcovia štyroch prihraničných hvezdární, dvoch úradov samosprávnych krajov, osvetových zariadení, múzeí, knižníc, domov kultúry, informačného centra a strednej školy cestovného ruchu si mohlo navzájom odovzdávať svoje skúsenosti z oblasti marketingu a jeho využitia pre rozvoj svojich inštitúcií. Dôležitou časťou kurzu boli aj diskusie počas krátkych prestávok v programe.
Prerokovali sme ďalšie možnosti spolupráce prihraničných kultúrnych organizácií v oblasti vzdelávania, výstavníctva, odborných programov.
RNDr. Ján Mäsiar v Kysuckom Novom Meste 1. 6. 2010
autor: Libor Lenža